Matbloggstoppen

söndag 20 mars 2011

Bönburgare med coleslaw



Det här receptet har jag haft i min receptbok hur länge som helst. Receptet på coleslaw har jag använt massor av gånger men burgarna har jag inte gjort för jag har tänkt "vad kan de smaka, nästan helt utan kryddning". De var jättegoda! Så de kommer jag göra om igen, den saken är klar. Höll ihop bra också. Coleslaw är gott men i vanliga fall mycket fett, här blir det mindre fett eftersom man använder yoghurt. Angående senapen så tog jag en msk vanlig senap och en msk söt. Receptet är taget från www.ica.se.

400 g vitkål
2 dl matyoghurt
1 tsk salt
1 tsk socker
1 krm peppar
2 msk senap

2 burkar vita bönor (utan tomatsås alltså!)
1 ägg
2 msk potatismjöl
1 tsk salt
1 krm peppar
1 msk olja

Strimla kålen fint med osthyvel eller på matberedarens skärskiva. Doppa kålen hastigt i kokande vatten och låt rinna av. Blanda kålen med matyoghurt och smaksätt med salt, socker, peppar och gärna senap.
Spola hastigt av bönorna med kallt vatten. Mixa bönorna i matberedare. Tillsätt ägget och potatismjöl. Smaka av med salt och peppar. Forma smeten till 4 burgare som steks i olja ca 4 minuter per sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar