Matbloggstoppen

fredag 4 mars 2011

Romrussinkaka



I "Halv åtta hos mig" gjorde de för ett par veckor sedan en romrussinkaka. Eftersom jag älskar romrussin (ok, jag erkänner jag är en pensionär!) så var jag bara tvungen att testa kakan. Kände att den hade nog passat bättre som godis, skuren i mindre bitar. Den var god, men inte helt perfekt helt enkelt. Får väl expremintera mig fram till någon romrussinkaka själv.

400 g mandelmassa
4 st ägg
4 msk kakao
1 msk apelsinmarmelad (eller apelsinbitar)
2 dl russin
1 dl mörk rom
250 g mörk choklad

1. Låt russinen dra i rommen i ett dygn eller minst 3 timmar.

2. Sätt ugnen på 175 grader.

3. Rund form med löstagbar botten smörjes och bröas, gärna med mannagryn.

4. Riv mandelmassan grovt.

5. Blanda ned kakao.

6. Tillsätt äggen, ett i sänder.

7. Rör i romrussinen och marmelad eller finhackad apelsinbitar.

8. Grädda i 40 minuter.

9. Tag ut och lägg på chokladbitar som får smälta ner i kakan.

10. Servera med glass eller grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar