Matbloggstoppen

onsdag 16 mars 2011

Min mormors tekakor med havresmak



Min mormor var den snällaste människan som vandrat på denna jord tror jag. Jag saknar henne väldigt och min dotter fick sitt namn efter henne för att visa hur mycket hon betydde för mig. Hon var duktig på att baka också. Tänk vad vi förknippar vissa maträtter/bröd/kakor med vissa personer. Hon bakade fantastiskt tunnbröd och när man åt smörgås hos henne så var det främst tunnbröden man åt. Utöver tunnbröden så bakade hon också jättegoda tekakor och här kommer receptet på dem. Fast de smakade givetvis bäst när hon hade bakat dem...

6 dl vatten
3 dl havregryn
1 paket jäst
1 dl olja
1 msk socker
1 msk salt
1 dl vetekli
1,2 l mjöl

Blanda vatten med havregryn och låt svälla i en timme. Värm detta tillsammans med oljan till 37 grader. Smula ner jästen. Rör ner socker, salt, kli och mjöl och gör en smidig deg. Jäs i 30 minuter. Rulla till 20 stycken bollar, låt jäsa på plåten i 20 minuter. Platta ut till tekakor. Låt jäsa i 20 minuter till. Grädda i 10 minuter i 225 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar