Matbloggstoppen

lördag 26 mars 2011

Kantarellcanelloni



Alla gillar inte kantarell konstigt nog. Min sambo är en av dessa människor så jag får passa på när någon annan är här på besök. Detta bjöd jag min kompis Catherine på i förra veckan. Såsen var jättegod och nästa gång kör jag den som en pastasås för tomaterna tog dessvärre över hela rätten och kantrellen fick inte alls en framstående roll. Receptet är taget från www.dn.se och är för två personer.

6 färska lasagneplattor (15x12 cm)

Fyllning:
1 1/2 l svamp, gärna kantareller ca 400 g
1 1/2 dl finstrimlad purjolök
1/2 tsk salt
1 krm peppar
ev 1 tsk japansk soja
1 burk kesella (10 procent)

Tomatsås:
3 dl krossad tomat
1/2 grönsaksbuljongtärning
1 dl vatten
riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Rensa och stek svampen till fyllningen i smör tillsammans med purjolöken. Salta och peppra. Använder man svamp med mild smak som champinjoner, är det gott att även tillsätta lite soja. Ta pannan från värmen och rör i kesella.
Lägg ut några lasagneplattor i taget och klicka på ganska rejält av svampröran. Rulla ihop till en ganska tjock rulle och lägg den med skarven nedåt i en ugnseldfast form, lagom stor att rymma sex rullar. Om rullarna inte ser riktigt fyllda ut kan man skeda i mer svampröra från sidorna.
Koka upp vatten och buljongtärning och blanda med krossad tomat. Häll såsen över cannellonirullarna, det ska vara ganska rikligt med sås. Strö på riven ost och grädda i den varma ugnen cirka 25 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar