Matbloggstoppen

fredag 18 mars 2011

Couscouswok med kikärter



Denna wok gjorde jag väldigt ofta förut men har inte haft på menyn på evigheter. Eftersom min egengjorda kokbok håller på att falla i bitar så lägger jag över dem på bloggen istället och då dyker lite gamla favoriter upp här! Receptet är taget från www.ica.se

1 burk kikärter
1-2 msk citronsaft
1/2 dl olivolja
3 små vitlöksklyftor, pressade
1/2 tsk spiskummin
1/2 tsk koriander
1/2 tsk salt
1 krm chilipeppar

2 1/2 dl grönsaksbuljong
2 1/2 dl couscous

3 morötter
3 paprikor
1 purjolök
1 msk olja

Spola hastigt av kikärterna med kallt vatten och låt rinna av. Blanda citronsaften med olja och kryddor samt vitlök. Vänd ner kikärterna och låt marinera medan övriga ingredienser görs i ordning.

Koka upp buljongen i en kastrull. Tillsätt couscousen och ta kastrullen åt sidan. Låt stå med locket på ca 5 min.

Skala och skär morötterna i tunna strimlor. Skölj, kärna ur och strimla paprikorna. Skölj, ansa och strimla paprikorna. Fräs grönsakerna i oljan i en wok eller stor stekpanna ca 5 min.
Vänd ner couscousen och de marinerade kikärterna med dressingen.
Servera.

2 kommentarer:

  1. Sitter och äter din rätt nu. Jag tror att någon räka och sötsur sås skulle passa fint in i rätten.

    SvaraRadera
  2. Inte lika vegetariskt om du gör det dock ;)

    SvaraRadera