Matbloggstoppen

tisdag 6 september 2011

Amerikanska pannkakor med frukt och bär



I lördags ville lilltjejen äta frukost i sängen. Jag frågade om hon då ville ha pannkakor (på vardagarna tvingar jag henne till det mer nyttiga alternativet: gröt) och det ville hon förstås! Provade dessa supergoda pannkakor från www.arla.se. Jag använde mig av vanlig rapsolja i smeten.

3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 msk strösocker
2 1/2 dl mjölk
2 ägg
1/2 dl smör-&rapsolja
1 banan
1 dl frysta blåbär

Blanda mjöl, bakpulver, salt och socker i en bunke. Tillsätt mjölk, ägg och smör-&rapsolja och rör eller vispa till en jämn smet.
Skala bananen och skär den i mindre bitar. Blanda ner den och de frysta blåbären i smeten.
Sätt en stekpanna på spisen på medelstark värme. Häll i en matsked smör-&rapsolja i pannan och stek 2-3 små pannkakor åt gången. När det börjar bildas bubblor på ovansidan är det dags att vända pannkakorna. Stek 1-2 min till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar