Matbloggstoppen

torsdag 8 september 2011

Chokladskorpor



Dessa ljuvliga skorpor är en ny favorit! Jag gjorde en sats för att ta med mig till en kompis som har flyttat till en ny lägenhet sedan jag såg henne senast. Alla fick inte plats i burken, så några blev lämnade hemma. De blev snabbt uppätna! Receptet är taget ur "Choklad". För mig blev smeten något lös, så jag fick pytsa i lite mer mjöl.

100 g rumstemperar smör
2 dl socker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 krm salt
125 g mörk choklad, grovt hackad
1 dl hasselnötter, grovt hackade
äggvita till penslig

2 msk råsocker
1 tsk mald kanel

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst. Rör i äggen ett i taget. Rör ner mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver samt salt. Vänd ner choklad och nötter.

Dela degen i två bitar. Rulla ut till längder, ca 40 cm långa. Lägg dem på plåt och platta till något. Pensla med äggivta. Blanda socker och kanel och strö över. Grädda i ca 20 minuter.

Låt svalna något. Skär sedan upp i 1 1/2 cm breda snittar. Lägg på galler med snittytan upp och grädda i ca 15 minuter. Stäng av ugnen och låt stå kvar i eftervärme, gärna över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar