Matbloggstoppen

torsdag 15 september 2011

Mexikansk böndipp



Jag är stark motståndare till kanel i mat. Jag tycker den kryddan slår igenom alldeles för mycket och påminner om sötsaker. Och jag är inte någon som gillar söt mat. Mat ska vara salt och sötsaker ska vara söta! Oftast brukar jag bara ta bort kanelen om receptet säger åt mig att använda det. Gjorde ett undantag här eftersom jag har gillat så mycket i boken "Bönor". Det gjordet jag rätt i, kanelen kom helt till sin rätt i denna goda dipp!

1 röd chilifrukt
3 dl kokta bruna eller pintobönor eller borlottibönor
2 hackade vitlöksklyftor
1/2 krm kanel
1 tsk chilipulver
1/2 tsk spiskummin
1/2 dl rapsolja (jag använde något mindre)
salt

1. Klyv chilifrukten på längden, ta bort kärnor och väggar och hacka köttet. Skölj bönorna.
2. Mixa alla ingredienser till en slät puré och smaka av med salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar