Matbloggstoppen

lördag 17 september 2011

Blåbärsscones



Mellanmål kan väl inte alltid vara nyttigt så därför gjorde jag blåbärsscones härmodagen till mellis. Fast så himla onyttiga var de egentligen inte, det blir inte mycket socker per scone. Lilltjejen älskade dessa. Praktiskt att man gräddade dem i muffinsformar och goda var de! Ingen aning om var jag fått tag i receptet.

24 scones

8 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 tsk salt
1 dl socker
2 ägg
2 1/2 dl filmjölk
1 dl rapsolja
250 g färska eller frysa blåbär

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda de torra ingedienserna i en bunke. Vispa samman ägg och filmjölk för sig. Häll sedan äggblandningen och rapsoljan över mjölet och rör om. Blanda till sist ner bären. Rör runt varsamt. Klicka ut i pappersformar. Grädda mitt i ugnen i 12-15 minuter.

3 kommentarer:

  1. Jag är svag för scones, så gott! Tack för ditt besök på min blogg!

    SvaraRadera
  2. Min smet blev allderles torr som en hård torr deg så jag fick ta i mer filmjölk efteråt men det gick inte att blanda då så det blev bara en blå dålig massa. Ingen höjdare.

    SvaraRadera
  3. Det lät inget vidare Lella. Förstår dock inte vad som kan ha gått fel. Det är ju mycket vätska i smeten både med ägg, fil och olja. Finns ett annat recept på blåbärsscones på bloggen annars!

    SvaraRadera