Matbloggstoppen

tisdag 20 september 2011

Burritos med linser och fårost



Vi är tre par som träffas för familjemiddagar regelbundet. Vi delar upp det så att den som är vi hemma hos står för huvudrätten och de andra två paren får slåss om efterrätten. Förrätten är inte lika populär. Eftersom jag har använt mig av "jag har en bebis det är lättast för mig att köra efterrätt" ett bra tag nu och min son är åtta månader så var det väl min tur att göra förrätt. Och jag kom på att det faktiskt inte var så tråkigt.

Denna goda rätt är tagen ur "Bönor" och den gör jag gärna om, man skulle kunna använda den som huvudrätt också, den var väldigt mättande. Jag brände den dock lite grann och hade inte tänkt att blogga om den. Blev dock övertalad av de andra middagsgästerna så vi fick skrapa ihop lite av resterna och ta ett kort på dem!

6 st

Burritos
225 g fryst spenat
1 dl röda linser
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
olivolja
1 1/2 tsk spiskummin
1 1/2 tsk oregano
1 dl strimlade torkade aprikoser (det skippade jag!)
200 g fetaost
salt
svartpeppar
6 stora tortillabröd
riven ost

Tina spenaten. Koka linserna enligt anvisningen på förpackningen och låt dem rinna av. Hacka lök och vitlök. Fräs löken i olivolja tills den tar färg. Tillsätt spenat, vitlök och kryddor. Fräs ett par minuter och låt svalna något. Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ner aprikoser, linser och smulad fetaost. Smaka av med salt och peppar. Fördela röran på bröden och rulla ihop. Lägg rullarna i en smord ugnssäker form med skarven nedåt. Strö över osten, gratinera i ugnen ca 15 minuter eller tills rullarna fått färg.

Tomatsalsa
1 rödlök
3-4 tomater
1 chilifrukt
olivolja
salt
peppar

Skär löken i små klyftor och tomaterna i mindre bitar. Klyv chilifrukten på längden och kärna ur den. Strimla sedan köttet smått. Fräs allting i olivolja och smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar