Matbloggstoppen

fredag 30 september 2011

Min bästa citronkaka



Månadens tema för bloggen Söta saker var syrligt. Sista dagen i månaden gör jag då "min bästa citronkaka". Visserligen inte mitt recept, men nu har jag gjort den så många gånger att jag nästan räknar den till min. Receptet är dock knyckt från www.dn.se. En otroligt god kaka som smälter i munnen. Hade tänkt att förstärka citronsmaken med lite citronarom som jag tidigare under dagen köpt på Willys. Den hittade jag givetvis inte när jag stod och bakade så det får bli nästa gång. (Hittade den sedan i kylskåpet av alla platser?) .

Form som rymmer minst 1 1/2 liter
3 ägg
2 dl socker
100 g smör
1/2 dl mjölk
rivet skal av 1 citron
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
matfett och ströbröd till formen

Glasyr:
1 1/2 dl florsocker +1 msk pressad citron


Knäck äggen i en skål och sätt till socker, rör om och låt stå så att sockret löser sig. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa formen.

Smält matfettet och blanda det med mjölken. Blanda mjöl och bakpulver. Vispa ägg och socker riktigt pösigt, sockerkornen ska i det närmaste ha lösts upp. Vänd ner smörblandningen, citronskalet och mjölblandningen.

Häll smeten i formen och sätt in kakan på galler placerat på nedersta falsen. Sänk värmen till 175 grader. Grädda kakan i cirka 40 minuter. Kontrollera med en sticka att kakan är torr i mitten. Låt kakan stå i formen cirka 10 minuter innan den stjälps upp.

Rör ihop glasyren så den blir slät och glasera kaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar