Matbloggstoppen

söndag 4 september 2011

Auberginegratäng



Detta recept var verkligen toppen! Om man vill få i sig mycket grönsaker så var det att rekommendera. Jag tog kort innan jag lade upp på tallriken, såg mer aptitligt ut när det kommit på tallriken tillsammans med ett par vegetariska biffar men då orkade jag inte hämta kameran igen. Receptet är för en person och taget från någon engelsk tidning. På bilden har jag dock fyrdubblat portionen.

1/2 aubergine, delad på längden i tre delar
1 finhackad liten lök
1 vitlöksklyfta, finhackad
1/2 zucchini, tärnad
100 g champinjoner, finhackade
1/2 burk hackade tomater
1 tsk italienska örter (jag blandade dragon, oregano och timjan)
20 g cheddarost
salt, svartpeppar

1. Strö salt över auberginen och låt dra ut i 20 minuter.
2. Stek lök, vitlök och zucchini tills grönsakerna är mjuka. Tillsätt svamp och stek i en minut. Tillsätt örter och tomater. Låt puttra i 20 minuter. Smaka av med salt och peppar.
3. Skölj av auberginen och torka av. Smörj dem med lite olja och grilla dem på hög värme i ca 10 minuter. Vänd efter halva tiden.
4. Häll i hälften av tomatröran i en ugnsform. Lägg i auberginen. Häll över resten av tomatröran. Avsluta med osten. Grädda i ugnen i 10 minuter i 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar