Matbloggstoppen

söndag 16 oktober 2011

Frökex



Vad är det med mig och min fullständiga ovilja att kavla tunt? Eller är det bara att erkänna att jag faktiskt inte KAN kavla tunt. Det ligger inte i min natur? Ni vet väl hur det står till med pepparkaksbak här hemma. Inte för mig, för jag orkar inte kavla så tunt som det krävs. Dessa kex hade varit mycket bättre om jag hade kavlat dem som de skulle kavlas. Till mitt försvar dock är att lillkillen var mycket missnöjd så jag stresskavlade. Lilltjejen älskade kexen i alla fall så det var ju skönt att jag för en gång skull kunde göra henne nöjd! Receptet är taget ur Hembakat.

60-80 st

3 dl ljummet vatten
4 msk olivolja
25 g jäst
1 msk honung
1 1/2 tsk salt
3 dl grahamsmjöl
1 dl rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 äggvita att pensla med
frön (jag använde sesam)

1. Blanda ljummet vatten och olja.
2. Smula jästen i en bunke och lös upp med vattenblandningen.
3. Blanda ner houng och salt samt allt mjöl. Arbeta tills degen är smidig, inte kladdig. Låt jäsa i 1 timma.
4. Ta upp degen på bakbord och arbeta igenom den. Dela i fyra bitar och kavla varje bit riktigt tunt.
5. Ta ut rundlar med ett litet glas. Lägg på plåt klädd med bakplåtspapper.
6. Nagga kexen med gaffel. Pensla med äggvita och strö över frön.
7. Grädda i 10-12 minuter i 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar