Matbloggstoppen

onsdag 5 oktober 2011

Ugnspaprika med svamp



Varje gång jag fyller grönsaker med smaskiga saker och gräddar i ugnen så frågar jag mig alltid varför jag inte gör det oftare? Det är ju så himla gott! Riktigt goda var dessa paprikor, de fick ett mycket trevligt tuggmotstånd med solrosfröna. Men lilltjejen som älskar paprika ratade paprikorna och åt bara fyllningen? Jag blir så trött... Receptet är taget från www.dn.se och är för två personer.

3 stora eller 4 mindre
paprikor
200 g färsk svamp eller
ca 1 1/2 dl förvälld
1 liten gul lök
3 msk solrosfrön
1 tsk mejram eller annan
örtkrydda
lite salt
1 krm peppar
1 1/2 dl couscousgryn
1 tsk buljongpulver eller 1/3 tärning
1 1/2 dl vatten
ev 75 g fetaost

Sätt ugnen på 200 grader. Dela paprikorna i halvor, ta bort kärnhuset men låt gärna själva skaftet sitta kvar. Lägg dem i en lätt oljad ugnsform och sätt in dem i ugnen 20 minuter.

Hacka svamp och lök. Fryst förvälld svamp ur frysen blir också gott. Stek svampen så den mesta vätskan ångar bort och lägg i matfett och den hackade löken. Efter stekning under omrörning läggs också solroskärnorna i, liksom mejram, salt och peppar som får steka med några minuter.

Koka upp vatten och buljongpulver och häll över couscousgrynen. Låt dem stå och svälla cirka 5 minuter.

Blanda den stekta svampen med couscous och eventuellt smulad eller fintärnad fetaost.

Lägg fyllningen i de förstekta paprikahalvorna och sätt tillbaka dem i ugnen cirka 15 minuter.

2 kommentarer:

  1. Känner igen mig. Tänker ofta att jag ska laga fylld paprika men sen känns d jobbigt o det faller i glömska. Din variant ser väldigt god ut!! Kram

    SvaraRadera
  2. Fast det är ju inte så jobbigt egentligen. Men det är ju detta mentala hinder man ska över!

    SvaraRadera